Ben je een professional?

Ben je een professional en heb je grote online ambities? Personal branding is voor zelfstandig ondernemers en professionals erg belangrijk. Je bent voortdurend in ontwikkeling en dat vergt regelmatig onderhoud aan je eigen ‘merk’. Ons personal brand bepaalt: hoe we zijn, thuis of op ons werk, geeft richting aan onze carrière en heeft daarmee een grote impact op de financiële situatie.

In het kort, personal branding is een van de belangrijkste aspecten van ons professionele leven.

Het lijkt vaak alsof een merk ‘er zomaar is’ maar het opbouwen van een goed en krachtig merk is een lang proces. Met personal branding kun je al vroeg beginnen. In de VS beginnen ze er al mee op de middelbare school. In de jaarboeken staan van iedere leerling perfecte profielfoto’s. Een duidelijk, krachtig ‘merk’ waarin een student aangeeft waar hij goed in is kan hem/haar op een top college terecht laten komen en toekomstige werkgevers aantrekken. Middelbare scholieren hebben daarnaast ook inhoudelijk belang bij het onderzoeken en uitdragen wat ze interesseert en waar ze goed in zijn.

Personal branding gaat ook over opvallen en jezelf laten zien. Leeftijd speelt daarbij geen rol. Mensen stoppen steeds later met werken. Veel mensen die met pensioen gaan veranderen van carrière, gaan vrijwilligerswerk doen, een studie en gaan op reis. Allemaal zaken die onderdeel zijn van je personal brand.

Ieder mens is uniek en daarmee je merk, maar het proces van achterhalen wat je zo uniek maakt, het beheren van je persoonlijke merk en laten groeien is voor iedereen hetzelfde. Hierbij 8 tips:

  1. Een sterk merk is gepland. Begin bij jezelf: bepaal wat je goed doet, waar je van houdt, wat is je identiteit en wat is je visie. Bepaal dit aan de hand van je doel, je sterkten, waarden en passie. Het is belangrijk dat je uitzoekt wat je uniek maakt, of vanuit competitief oogpunt ‘waarom ben je het waard om in te investeren?’. Daarnaast is het belangrijk te weten wie je doelgroep is: wat hebben ze nodig, hoe functioneren ze en wat drijft ze om actie te ondernemen.
  2. Heb een antwoord op de vraag “what’s in it for me?” Waarom zou je doelgroep met jou in zee gaan? Wat is je waarde? Wat maakt jou of je product uniek. Vermijd het om je merk volledig af te stemmen op de doelgroep. Het merk gaat in eerste instantie over jou!
  3. Focus, naast online, ook op face-to-face marketing, oftewel ga netwerken. Probeer de juiste mensen te vinden in plaats van zo veel mogelijk mensen te ontmoeten. Het bouwen van een relatie is de kern van een effectief netwerk.
  4. Wees consistent. Hou vast aan een eenduidige tone-of-voice. Zorg ervoor dat je LinkedIn, Twitter en andere profielen altijd up-to-date en in harmonie met elkaar zijn.
  5. Wees zelfbewust. Vraag altijd om feedback. Verzeker jezelf ervan dat behalve dat je merk duidelijk herkenbaar is, je weet hoe je overkomt zodat je kunt groeien.
  6. Creëer en manage je online aanwezigheid. Reputatie management is hierbij belangrijk. De digitale footprint die je online achterlaat is van invloed op je persoonlijke merk.
  7. Heb een multi-channel aanpak. Je toolkit hoort: een website, LinkedIn, Facebook, YouTube, bloggen, vrijwilligerswerk en spreken in het openbaar te bevatten. Beschouw alle interactie zoals visitekaartjes, mails, telefonisch contact etc. als belangrijk. Creëer en deel om je positie te versterken. Laat zien dat je een expert en leider bent op je eigen vakgebied.
  8. Vanzelfsprekend kom je beloftes na. Realiseer je dat jij het product bent en beantwoord mails en telefonisch contact.

Met Pimp Your Online Profile gaan we werken aan je online brand. In 1 dag wordt je gehele online profiel opnieuw gedefinieerd en verbeterd. Je krijgt veel tips & tricks en kunt er de volgende dag zelf mee aan de slag! De voordelen zijn:

  • in 1 dag klaar (bespaar tijd & geld)
  • maximaal 7 deelnemers
  • veel kennis over online marketing en social media
  • eigen pitch-film
  • nieuwe profiel foto
  • alle experts bij elkaar!

Meer informatie