Wat is trending?

Een van de manieren om je online profiel te verbeteren is te schrijven. En net zoals iedereen wil je berichten publiceren die gelezen worden. Gisteren keek ik naar 3LAB. Het ging over TV en internet. Veel jongeren kijken nauwelijks nog TV en de advertentie inkomsten gaan dan ook, nog steeds, razendsnel naar beneden. Jongeren kijken vooral op YouTube, spelen games en gebruiken sociale media voor het in contact komen met anderen. TV is, ook in mijn ogen, inmiddels een zeer onhandig middel geworden om nieuws, weetjes en informatie te vinden. Met 3LAB wordt nog een laatste poging gedaan om Sociale Media & TV te koppelen. De presentatrice vertelde dat op internet vooral: reizen, wetenschap, koken trending is en dat ze die onderwerpen in het programma terug willen laten komen. Als je informatie post kun je dus beter iets over deze 3 onderwerpen nemen. Maar is dat wel zo?

Google heeft verschillende tools ontwikkeld om te achterhalen wat trending is:
Google trends:  door een zoekterm in te vullen kom je in Topcharts terecht. Zo kun je zien wat trending is.
Google Hot Trends geeft een visueel overzicht. zien wat trending is. Je kunt alleen weinig aanpassen.
Google + heeft ook een sectie waar je trending toppics kunt vinden.

Naast Google heb je ook tools als Social Mention waar je kunt meten of een term trending is. Voor Twitter is Tweetdeck een handige tool en om je Sociale Media te beheren is Hootsuite erg makkelijk.

Doelgroepanalyse
Een andere manier om te achterhalen waarover je het beste kunt schrijven is het maken van een doelgroepanalyse. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken. Wie zijn je huidige klanten? Hoe specifieker je je doelgroep maakt hoe relevanter je deze kunt toepassen voor bijvoorbeeld je website of campagnes. Door het hen te vragen kun je al vaak wat weten komen, maar: als Henry Fort aan zijn klanten gevraagd had wat ze wilden hebben hadden ze ‘nog snellere paarden’ gezegd ipv een auto! Analyses maken is dus aan te raden.

Middelen om je doelgroep te analyseren, inspiratie op te doen voor strategie en ontwerp, zijn: customer journey mapping, empathy mapping en het maken van een of meerdere persona’s.
Vragen die je kunt stellen zijn: welke behoeften heeft mijn doelgroep? wat zijn de angsten, frustraties en obstakels of uitdagingen waar ze zich mee geconfronteerd voelt? wat wil ze te bereiken? welke verlangens, behoeften, maat voor succes, en opgeruimde obstakels zijn er.

Welke content heeft in het verleden goede resultaten opgeleverd? en welke vragen krijg je van klanten?

Doel bepalen
‘De eerste stap om je doel te bereiken is uit te zoeken wat je doel is: bepaal wat je wilt’ – Ben Stein. Een doel kan algemeen zijn maar ook specifiek voor bijvoorbeeld een advertentie. Voorbeelden van doelen zijn: gratis (x aantal) bezoekers naar mijn site
succesvol sociale media inzetten, of op een originele wijze mezelf of bedrijf presenteren, vergroten van naamsbekendheid, genereren van leads/sales, betrokkenheid vergroten.

Verbind een actie aan je bericht
Nadat je alle ideeën op papier gezet hebt is het handig om een planning te maken. Op deze manier kun je gericht en gestructureerd aan de slag. Voorbeelden van andere manieren dat het schrijven van een bericht zijn: een customer casestudy schrijven of een video maken. If your content doesn’t drive actions, it’s not really marketing – Tommy Walker Marketeer at Shopify. Dus maak een eBook/Whitepaper van een aantal blogposts en laat deze downloaden als een emailadres is ingevuld.
Meer weten? Schrijf je in voor PimpYourOnlineProfile.