5 online marketing tips

Veel ondernemers vinden het moeilijk te starten met online marketing. Het is tijdrovend, lastig en het online landschap verandert steeds.  Mijn advies is: ga een middag ervoor zitten, zoek uit wat bij je past en ga daarmee aan de slag. Een website bouwen waar vervolgens niets mee gebeurt is zonde!

Bij het beginnen van het opstellen van een online strategie is een van de eerste vragen die je jezelf stelt: hoe ben ik vindbaar in Google? Na het intoetsen van: fysiotherapeut, Schagen kom je achter je ranking. Vanaf de tweede pagina is het al lastig om onder de aandacht te komen bij je doelgroep, de meeste mensen bekijken alleen de eerste pagina.

De volgende vraag is: wat is mijn online doel? Is het meer omzet, meer bekendheid? En wie wil ik zijn online? Hoe authentieker je online profiel is, hoe beter de resultaten. Ik word bijvoorbeeld nauwelijks gevonden op ‘online marketing Amsterdam’, maar als je zoekt op ‘online marketing cursus voor kunstenaars’ word ik wel gevonden.

Start, nog voordat je iets op papier gezet hebt, met het volgende:

  1. Zoek uit of je eigen site te vinden is in Google.
    • Ben je te vinden op sites van brancheorganisaties en sociale media als: Facebook, LinkedIn, Twitter, etc. ?
    • Wat krijg je te zien als je een Google Image search doet?
    • Probeer ook eens een Google Map en Video search.
    • Op welke andere sites ben ik te vinden?
    • Maak een Google + account aan.
  2. Om op de hoogte te blijven van je vakgebied kun je een Google Alert aanmaken. Voor bijvoorbeeld een zoekterm die relevant is voor jouw vakgebied. Je kunt de alert zo instellen dat je wekelijks een mail krijgt met de nieuwste informatie op jouw vakgebied.
  3. In Google Trends kun je achterhalen wat geschikte zoekwoorden zijn. Je kunt op deze manier zoekwoorden met elkaar vergelijken. Welke zijn veel gebruikt en welke zijn minder interessant? Voor je blogteksten gebruik je de juiste woorden zodat je nog beter gevonden wordt.
  4. Controleer wie je website noemt in berichten via Moz.
  5. Met Google Analytics (Universe) kun je bezoekersgedrag meten. ‘Meten is weten’ is al vaak gezegd.

Kijk voor meer informatie op Honeydew.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *