Big data & privacy

Afgelopen dinsdag heeft het Pimpteam gepitcht bij Online Tuesday. We waren duidelijk bij de verkeerde doelgroep. Onze pitch werd vakkundig afgebrand en we belandden uiteindelijk op de laatste plaats. Een jurylid vroeg zich zelfs af ‘wat we hier deden’.

Waar het allemaal om draaide was ‘big data’. De winnaar was de big-data broker My Social Database. Deze jongens hebben een twitterdatabase gemaakt van alle tweets in Nederland van de afgelopen jaren. Aan de hand van deze berichten worden twitteraars ingedeeld in verschillende profielen. Deze profielen worden weer doorverkocht aan Achmea en andere bedrijven. Zelfs Twitter was onder de indruk en geïnteresseerd in hun database!

Het is een dilemma. Aan de ene kant promoten wij van Pimp Your Online Profile, om online te gaan en gevonden te worden. Het is daarbij zelfs een noodzaak om je online profiel regelmatig te updaten. Aan de andere kant zijn er allerlei bedrijven die veel geld verdienen aan je internetgedrag en zonder dat je er erg in hebt online profielen opstellen. Het is daarbij maar de vraag of ze een ‘juist’ online profiel maken. Er is geen enkele controle.

Gisteren kwam Zembla (Data het nieuwe goud) met een alarmerende reportage over o.a. zorg-apps die, zonder dat je ervan bewust bent, je medische gegevens aan derden partijen verkopen. Van integriteit is geen sprake meer. Waar de huisarts een beroepsgeheim heeft, houden deze big-data brokers zich aan geen enkele regel. Zembla zette een aantal manier om de verkoop van je surfgedrag onder controle te houden op een rijtje:

  • Bescherm jezelf en je bezoekgedrag door blokkers te installeren. Zie Ublok.
  • Realiseer je dat als je een gratis app (dus ook Facebook, Twitter en bijvoorbeeld Snapchat) download de gegevens gelezen worden door databrokers. Zet zoveel mogelijk uit, als dit mogelijk is.
  • Wees altijd kritisch bij publiceren, zodra iets online staat is het ‘publiek eigendom’ en beschikbaar voor alle mogelijke partijen.

Gelukkig zijn er ook nog genoeg gewone gebruikers van internet die oprecht geïnteresseerd zijn in jou als persoon en je diensten. Een goed online profiel vertelt wie je bent en wat je doet, is in 1 oogopslag duidelijk en interessant voor je doelgroep. Des te meer is het belangrijk om je eigen online profiel up-to-date te houden en een goede reden om je online footprint eens flink onder de loep te nemen.